25 septembrie 1872: inaugurarea Gării de Nord

25 septembrie 1872: inaugurarea Gării de Nord

Pe 25 septembrie 1872, la 4 ani de la începerea lucrărilor, era inaugurată Gara de Nord din București. Noua gară a purtat inițial numele Gara Târgoviștei și a fost proiectată pentru a face legătura feroviară dintre București, Galați și Craiova, la momentul inaugurării aflându-se la marginea de nord a Bucureștiului.

Redenumirea și evoluția gării

Gara Târgoviștei era a doua gară din Capitală, prima fiind Gara Filaret. Inițial aceasta a fost destinată transportului de călători și mărfuri, având șapte linii și multe ateliere. Gara nu fusese concepută pentru a deveni principalul nod feroviar al Capitalei și al României. Din acest motiv, odată cu trecerea timpului a devenit neîncăpătoare și au fost necesare modificări. În 1888, odată cu prima reabilitare a gării, aceasta a fost redenumită „Gara de Nord”.

Gara de Nord în 1872
Gara de Nord în 1872
Sursa: wikimedia.org

În anii 1930-1932 Gara de Nord a fost din nou reabilitată, având loc o serie de schimbări. Una dintre cele mai importante a fost legarea celor opt peroane printr-un peron transversal. Câțiva ani mai târziu, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, clădirea gării a fost distrusă parțial de bombardamente, dar a rămas în picioare.

Reclamă

Modernizarea gării

În perioada comunistă, Gării de Nord i-au fost aduse o serie de îmbunătățiri: o pasarelă în anii 1950, electrificarea parțială pe 16 februarie 1969, apoi o extindere între 1978 și 1984, urmată de electrificarea completă. Gara a mai trecut și recent printr-o serie de modificări: din 2006 până în 2010 plăcile au fost înlocuite cu asfalt, în 2009 a fost construit Pasajul Basarab, iar în 2018 afișajele mecanice au fost înlocuite cu afișaje LED.

Pasajul Basarab
Pasajul Basarab
Sursa: wikimedia.org