Istoria condusului pe partea stângă a drumului

Cu toții ne-am întrebat, măcar o dată, de ce în anumite țări se conduce pe partea stângă a drumului. Surprinzător, acest fapt își are originea în Evul Mediu sau chiar mai devreme.

De ce se conduce pe stânga?

În Evul Mediu oamenii mergeau călare pe partea stângă a drumului astfel încât să aibă mâna dreaptă liberă(majoritatea oamenilor fiind dreptaci) pentru a putea folosi sabia în caz de nevoie. În mod similar, scările în spirală ale castelelor medievale erau construite în sensul acelor de ceasornic, astfel încât soldații apărători puteau ataca cu sulița în jurul răsucirii,în jos, dar cei care atacă(urcând scările) nu puteau ataca în sus.

O hartă în funcție de partea drumului pe care se merge
Roșu: statele care conduc pe dreapta; Albastru: statele care conduc pe stânga.

Totuși, ”regula” pare să aibă origini chiar mai vechi. Arheologii au descoperit dovezi care sugerează că romanii conducea căruțele pe stânga, iar soldații romani mărșăluiau mereu pe partea stângă. Această „regulă a drumului” a devenit oficială în anul 1300 d.Hr., când Papa Boniface VIII a declarat că toți pelerinii care călătoresc spre Roma trebuie să meargă pe partea stângă a drumului.

De ce condusul s-a mutat pe dreapta?

Pe la sfârșitul anilor 1700 containerele mari au devenit populare pentru transportul de mărfuri. Aceste containere erau trase de mai multe perechi de cai și nu aveau loc de șofer. În schimb, pentru a controla caii, șoferul era nevoit să se ășeze pe calul din spate, din partea stângă, astfel având mâna dreaptă liberă pentru a ține biciul. În acest context, pentru a evita coliziunile, s-a trecut la mersul pe partea dreaptă a drumului.

Aceste containere uriașe s-au potrivit cel mai bine drumurilor deschise și distanțelor mari din Canada și SUA, iar prima lege referitoare la conducerea pe dreapta a fost adoptată în Pennsylvania în 1792, multe state canadiene și americane urmând proces ulterior.

Excepția Imperiului Britanic

Totuși, în Imperiului Britanic nu s-au folosit prea mult aceste containere masive, iar vehiculele britanice mai mici aveau locuri pentru ca șoferul să stea așezat. Astfel, aici s-a păstrat vechea tradiție a condusului pe partea stângă.

Congestionarea traficului din Londra din secolul 18 a dus la adoptarea unei legi care să facă tot traficul de pe London Bridge să se mențină pe partea stânga pentru a reduce coliziunile. Această regulă a fost încorporată în „Highway Act” din 1835 și a fost adoptată în întregul Imperiu Britanic.

Armonizarea legilor

În secolul XX a avut loc o mișcare spre armonizarea legilor rutiere în Europa și o schimbare treptată a început de la conducerea de la stânga la dreapta. Ultimii europeni care s-au schimbat de la stânga la dreapta au fost suedezii care au făcut schimbarea noaptea, pe 3 septembrie 1967. La ora 4:50, tot traficul din Suedia s-a oprit, repornind după 10 minute, conducând însă pe partea dreaptă a drumului.

Astăzi, doar 35% din țări se deplasează pe stânga. Acestea includ India, Indonezia, Irlanda, Malta, Cipru, Japonia, Noua Zeelandă, Australia și, cel mai recent, Samoa în 2009.


  • Cu roșu: statele care conduc pe dreaptă; Cu albastru: statele care conduc pe stânga.: wikimedia.org

S-ar putea să-ți mai placă